حک شدن_آیا
تنها داشتن یک ضد ویروس قدرتمند و به روز یا اعماله به موقع پچهای امنیتی
تضمین مناسبی برای ایمنی سیستمهاست؟ پاسخ به این سئوال چندان که به نظر
میرسد آسان نیست. پاسخ رسمی به این سئوال مثبت است. بعبارتی تولید کنندگان
نرم افزار شما را مطمئن میکنند که تنها در صورت رعایت این موارد کامپیوتر
شما ایمن خواهد بود. اما واقعیت چیز دیگریست. آنها تا زمانی که مجبور به
اعتراف نشوند حقیقت را نمیگویند. تنها پس از آمدن یک دو جین ویروسها و
کرمهای اینترنتی اخیر بود که میکروسافت وادار به اعتراف شد. البته حتی در
همین شرایط هم باز چنان وانمود میشود که گویی اوضاع کاملا در کنترل است.
اجازه
دهید تا باز گردیم به سئوال ابتدای بحث. پاسخ به این سئوال منفی ست. هرچند
اعمال قواعد امنیتی، به روزرسانی نرم افزارها و سایر راهکارهای امنیتی (از
جمله توصیه های IRCERT) شما
را تا حدود زیادی ایمن میکند اما هیچکدام تضمین صددرصدی به شما نمیدهند.
واقعیت نه چندان خوشایند اینکه این راه حلها تنها افراد را در برابر تعدادی
آماتور یا اصطلاحا Script Kiddies و
یا ویروسها مصون می سازند. اما کلاه سیاهها (حساب سازمانهای جاسوسی و
شرکتهای بزرگ جداست!) کماکان هر زمان که بخواهند با چند کلیک میتوانند وارد
کامپیوتر شخصی ما شوند. اخیرا یکی از موسسات مرتبط با سازمان جدید التاسیس
امنیت داخلی آمریکا طی گزارشی که برای این سازمان تهیه شده به یک فاکتور
تعیین کننده اشاره کرده است: پنجره آسیب پذیری.
معاملات اینترنتی_
امروزه مرورگرها از تکنیکی به نام SSL (Secure Socket Layer) استفاده
می کنند تا اطلاعاتی را که بین مرورگر شما و وب سرور مبادله می شود،
رمزنگاری کنند. هنگامی که علامت «قفل» در گوشه پایین مرورگر نمایش داده می
شود، به این معنی است که مرورگر ارتباط رمزشده امن با سرور برقرار کرده است
و لذا ارسال دیتای حساس مانند شماره کارت اعتباری امن است. اما آیا واقعا این سیستم امن است و می توان از این طریق با اطمینان تراکنشهای حساس مالی را رد و بدل کرد؟ پاسخ این است که SSL فقط
ارتباط بین مرورگر شما و وب سرور را امن می کند و برای محافظت از اطلاعات
شما در آن سرور کاری انجام نمی دهد. در شرکت های بزرگ که می توانند سرورها و
خطوط ارتباطی با ظرفیت های بالا رااختصاصی و برای ارتباط مستقیم تهیه کنند، تا جایی که شما بتوانید به شرکت اعتماد کنید، مشکلی ایجاد نخواهد شد. اما بسیاری از شرکت
های کوچک تر توانایی تهیه سرور اختصاصی را ندارند. آنها از «میزبانی شخص
ثالث» استفاده می کنند و این جایی است که عدم امنیت بوجود می آید. شما
مجبورید به میزبانی که هیچ شناختی از آن ندارید، اطمینان کنید و به ایمن
بودن نحوه دریافت اطلاعاتتان از آن میزبان توسط شرکت مورد نظرتان اعتماد
کنید. اما تضمینی برای ایمن بودن این ارتباط نیست!
جاسوس آنلاین خودباشید-
جاسوسافزارها
را فراموش کنید! Myware آمده است. بهزودی شما قادر خواهید بود درمورد
استفاده خود از وب، اطلاعات جمعآوری کنید. حالا برای دچار شدن به مقدار
مناسبی سوءظن (!) تنظیمات مرورگر خود را باز کنید و نگاهی به کوکیهای خود
بیندازید.
هر
کلیک در amazon.com، هر جستجویی در گوگل، و تمام توقفها در میان آنها به
وب سایتهایی که آنها را مرور میکنید گزارش داده میشوند. در عوض تمام
چیزی که شما دریافت میکنید یک پیشنهاد عجیب برای دستگاه غذادهنده پرنده
است که ممکن است بخواهید آن را بخرید، یا تعدادی تبلیغات متنی که ممکن است
روی آن کلیک کنید.پس از آنها، جاسوسافزارها میآیند، که خود را در
هارددیسک شما جا میدهند و هر کاری را که انجام میدهید به یک
هرزنامهنویس یا بازاریاب آنلاین گزارش میکنند.
ممکن
است عجیب به نظر برسد. با اینحال ممکن است بهزودی شما جاسوسی خود را
بکنید. چرا کسی ممکن است چنین کاری انجام دهد؟ یک شرکت تازه تاسیس در زمینه
امنیت که هدف ایجاد یک بازار مالی برای دادههای مصرفکننده را دنبال
میکند، دلیل قانعکنندهای میآورد. او میگوید: "همه دارند جاسوسی من را
میکنند. پس من هم میخواهم جاسوسی خودم را بکنم."
روش شناسایی وپاکسازی بدافزار_
یک تروجان است که در شکلهای مختلف مانند دام های تبلیغاتی به آلوده سازی
سیستم قربانی پرداخته و پس از نصب بر روی سیستم، به صورت پیوسته تنظیمات
DNS سیستم آلوده را به سمت سرورهای تقلبی تغییرداده و جستجوها و URL های
درخواست شده را به سمت وب سایتهای مخرب به منظور سرقت اطلاعات شخصی و
ایجاد درآمد و آگهیهای نامشروع برای کلاهبرداران سوق میدهد. نسخههای
مختلفی از این بدافزار جهت سیستم عاملهای ویندوز وMac در سال 2008 یافت شد
که به نامهایOSX.RSPlug.A, OSX/Puper و OSX/Jahlav-C ، Aluren، TDSS،
TDL4 و یاTidServ شناخته میشود.
Starting IP | Ending IP | CIDR |
85.255.112.0 | 85.255.127.255 | 85.255.112.0/20 |
67.210.0.0 | 67.210.15.255 | 67.210.0.0/20 |
93.188.160.0 | 93.188.167.255 | 93.188.160.0/21 |
77.67.83.0 | 77.67.83.255 | 77.67.83.0/24 |
213.109.64.0 | 213.109.79.255 | 213.109.64.0/20 |
64.28.176.0 | 64.28.191.255 | 64.28.176.0/20 |
در برنامه اجرا شده، دستور ipconfig /all تایپ و در خروجی نمایش داده شده
آدرس IP مقابل DNS Server با فهرست فوق مطابقت داده شود.
غیرقابل ردیابی را در اینترنت انجام دهند. این کاربران، بابت پهنای باند
مورد استفاده? پول نمیپردازند. اجازه نمیگیرند و حتی نمیدانند اتصال
بیسیم مربوط به چه کسی است.
حال، چنین کاربری را در نظر بگیرید
که پس از نصب کارت شبکه? بیسیم خود، درمییابد که دو شبکه? بیسیم محلی،
محل اقامت وی را تحت پوشش قرار دادهاند. یکی از آنها، یک Secure Set
Identifier به نام lopez دارد و استاندارد امنیتی (WEP (Wired Equivalent
Privacy در آن فعال است و دیگری یک SSID به نام default داشته و هیچ حفاظتی
از آن صورت نگرفته است.
کارت بیسیم وی، بهطور خودکار به ایستگاه
default که یک آدرس پویا به او تخصیص داده، متصل میشود و بدینترتیب اتصال
اینترنتی با سرعت 11 مگابیت بر ثانیه، بدون هزینه و محدودیت در اختیار وی
قرار میگیرد. هنگامی که چند سال قبل، شبکههای بیسیم مطرح شدند، امنیت
این شبکهها بسیار مورد توجه قرار گرفت و سازندگان، استاندارد WEP را برای
پنهانسازی دادهها در فضا مورد استفاده قرار دادند. اگرچه WEP حفرههای
امنیتی دارد (و مانع از دسترسی نفوذگران به دادههای شما نمیشود)، اما
فعال کردن آن باعث میشود تا شبکه به راحتی در دسترس دیگران قرار نگیرد.
البته
سرقت دادهها در فضا، تهدید جدی در شبکههای بیسیم بهشمار نمیآید؛ چرا
که این مشکل میتواند از طریق رمزنگاری به راحتی حل شود. نگرانی و تهدید
اصلی، فضائی است که این شبکه در بر میگیرد. مرزهای معمول، در شبکههای
بیسیم در حال فرو ریختن هستند. پیش از این، مدیران شبکه میتوانستند
اتصالات خارجی را فهرست کرده و دیوارهای آتش در سر راه آنها قرار دهند، اما
امروزه تقریباً تمام سازمانها، بهدلیل وجود شبکههای بیسیم، اتصالات
فراوانی به خارج دارند که تنظیم دیوار آتش برای کنترل دسترسی به تمام آنها،
امکانپذیر نیست.
شیوه نفوذبه شبکه های کامپیوتر_در کنار وجود مشکلات اساسی در طراحی و
اجرای سیستمهای عامل، برنامههای کاربردی و پروتکلهای موجود، ساختار
شبکههای کامپیوتری نیز عاری از ایراد نبوده و دچار مشکلات فراوانی
میباشند. مهاجمین با نفوذ به سیستمهای کم اهمیت موجود در روی شبکه و با
گسترش میزان دسترسی خود از طریق حفرههای موجود، به کلیه سیستمها و
اطلاعات موجود در روی شبکه دسترسی پیدا میکنند.در این نوشتارشیوهها و
تکنیکهایی که غالباً توسط مهاجمین برای دسترسی به اطلاعات و کنترل
سیستمهای موجود در روی شبکه مورد استفاده قرار میگیرد مورد بحث و بررسی
قرار خواهد گرفت که از جمله این روشها میتوان به شنود (sniffing) ، جعل
(spoofing) و سرقت نشست (Session hijacking) اشاره نمود.
تذکر
این نکته ضروری است که در ادامه بحث فرض براین نهاد شده که مهاجم، از قبل
بر روی یکی از سیستمهای موجود در شبکهِ هدف دارای یک Account بوده و به یک
Interactive Shell در روی آن سیستم دسترسی دارد. حال ممکن است این فرد
Account مزبور را از طریق نفوذ به شبکه بهدست آورده یا از قبل در
اختیارداشته باشد .
? شنود از
جمله شیوههایی که مهاجمین برای جمعآوری اطلاعات تبادلی بر روی شبکه به
کار میبرند میتوان به شنود یاSniffing اشاره نمود. در این روش، مهاجم با
نصب و اجرای برنامههایی که قابلیت جمعآوری ترافیک شبکه موردنظر را بر
روی یکی از کامپیوترهای متصل به شبکه دارند، اقدام به جمعآوری اطلاعات از
روی شبکه مینماید.
از
آنجایی که غالب این Snifferها در لایه Data Link پشته پروتکلی را هدف
قرار داده و بستههای داده را از این لایه جمعآوری مینمایند و بنا بر
ویژگیهای این لایه، عملاً محدودیتی در نوع اطلاعات جمعآوری شده وجود
نخواهد داشت.
چالش های امنیتی_
محاسبات ابری توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. محاسبات ابری این
پتانسیل را داراست که در چند سال آتی روش انجام محاسبات در سازمانها را
تغییر دهد. مزایای محاسبات ابری به سادگی قابل شناسایی است، این روش حافظه
بیشتر، انعطاف پذیری بیشتر و و از همه مهمتر کاهش هزینه ها را به دنبال
خواهد داشت. تمامی این مزایا برای کمک به رشد یک تجارت موفق لازم هستند.
امتیازات بارز ابرها توجه بسیاری از سازمانها را به خود جلب کرده است، اما
جنبه ای که هنوز باعث عقب نشینی بسیاری از سازمانها در برابر این فن آوری
میگردد، نحوه امن سازی داده ها در ابر و اطمینان از امنیت محیط است.
هنگام استفاده از فن آوری ابر، این موضوع که یک نفر موقعیت داده ها، محل
میزبانی آنها یا حتی کشوری را که داده های وی در آن واقع شده اند نداند،
بسیار محتمل است. یک گام برای امن کردن داده ها این است که با ارائه دهنده
سرویس ابر به این توافق برسید که داده های شما را در یک محدوده جغرافیایی
خاص نگهداری کرده و پردازش نماید. شما همچنین میتوانید با استفاده از
الزامات قانونی آنها را ملزم به رعایت تمامیت داده های خود نمایید. به این
منظور شما باید این قوانین را شناخته و نحوه اعمال آن را بدانید.
آوری ابر قادر است داده های بسیاری از سازمانها را در یک محیط اشتراکی
ذخیره نماید و در نتیجه هزینه ها را کاهش دهد. بنابراین داده های مشتریان
در یک ابر در کنار هم قرار دارند. ارائه دهنده سرویس ابر باید اطمینان حاصل
کند که این داده ها جدا سازی شده اند و ریسکهای امنیتی کاهش یافته است.
یک راه برای انجام این کار استفاده از روشهای رمزنگاری برای رمز کردن داده
ها و اعطای مجوز دسترسی به کلیدها به افراد خاص است. این روشهای رمزنگاری
باید کاملا در محیط تست گردند تا از تاثیرگذاری آنها اطمینان حاصل گردد.
همچنین شامل پروتکلهایی میشود که برای برقراری یک ارتباط دوطرفه بین
عاملها در ابتدای نشست و مذاکره در مورد کلیدهای رمزنگاری برای استفاده در
مدت زمان نشست، استفاده میشوند.
میتواند از جریانهای داده مابین میزبانها (میزبان به میزبان)، مابین
گذرگاههای امنیتی (شبکه به شبکه) یا مابین یک گذرگاه امنیتی به یک میزبان،
پشتیبانی کند.
-
احراز هویت داده
استفاده کنید تا تضمین کند که هر بسته ای که از یک طرف قابل اعتماد دریافت
کردید، در واقع توسط همان مبداء ارسال شده است و جعلی و دستکاری شده نیست.
راه های مقابله بابمباران ایمیلی-دون
شک شما نیز تاکنون تعداد زیادی از ایمیلهای ناخواسته را دریافت کردهاید.
بعضی از این ایمیلها ادعا می کنند که شما را به سرعت ثروتمند می کنند.
برخی قول محصولات یا خدمات جدید را می دهند. بعضی نیز فضایی از صندوق پستی
شما را اشغال می کنند و از شما می خواهند که ایمیل را به سایرین نیز
ارسال کنید یا وب سایت مشخصی را ببینید. در جامعه اینترنتی ایمیلهای بعضاً
تجاری ناخواسته، “هرزنامه” نامیده میشوند. هرزنامه ها اثری بیش از مزاحمت
برای استفادهکنندگان اینترنت دارند و بطور جدی بازدهی شبکه و
سرویسدهندگان ایمیل را تحت تاثیر قرار میدهد.
مقابله با هرزنامه ها
-
تشخیص در صورتی که سیستم شما ناگهان بسیار کند
شده و ارسال/دریافت ایمیل ها به سختی صورت می گیرد، ممکن است به این دلیل
باشد که سرور ایمیل شما مشغول رسیدگی به پردازش تعداد زیادی ایمیل است. در
اینصورت با استفاده از ابزارهای کنترل ترافیک شبکه می توانید پی به حمله
های هرزنامه ببرید.
-
پیشگیری متأسفانه در حال حاضر هیچ راه مطمئنی
برای پیشگیری و ممانعت کامل از حملات هرزنامه ای وجود ندارد، زیرا دسترسی
به لیستهای عظیم آدرس ایمیل یا منابع اطلاعاتی که دارای حجم زیادی از
ادرسهای ایمیل هستند کار سختی نیست و از طرفی نیز هر شخصی که دارای یک آدرس
ایمیل
حضور هنرمندان در " روز جهانی غذا "
مهناز افشار در " پل چوبی "
مهتاب کرامتی و مهناز افشار در نمایش فیلم دهلیز در حمایت از زندانیان دیه
بهرام رادان و هدیه تهرانی در فیلم سینمایی " پل چوبی "
کنسرت سیروان خسروی در برج میلاد
خدایا تو چرا من رو صدا می زنی؟ .... تو چرا دوست داری من با این همه
گناهم سراغ تو بیام .... خدایا چرا دوست داری حرفهای دل من رو
بشنوی؟ .... خدایا چرا اینقدر بنده ای حقیرت را دوست داری؟ .... چه قدر
لحظات زیبایی است این لحظات دلتنگی ، زمانی که تو من را می خواندی
و من از خودم و این دنیا خسته می شدم و دوست داشتم به سوی
تو پرواز کنم .... خدایا تو منرا بار دیگر صدا بزن من هم به حال خودم زار
نام کتاب : تقویم شیعه
نام نویسنده : عبد الحسین نیشابورى
پیشگفتار
آنچه حیات شیعه را با ارزش مى کند
شیعتنا جزء منا خلقوا من فضل طینتنا، یسوؤ هم ما یسوؤ نا و یسرهم ما یسرنا.
امام صادق (علیه السلام ) مى فرماید: ((شیعیان ما جزئى از ما هستند، که از اضافه طینت ما خلق شده اند. آنچه ما را ناراحت کند آنان را ناراحت مى
کند و آنچه ما را مسرور کند آنان را مسرور مى نماید))(1).
عمر ما شیعیان را با محاسبه ساعاتى که در یاد اهل بیت پیامبر (علیه السلام )
باشیم مى توان محاسبه کرد. براى به دست آوردن ارزش و بهاى
حقیقى سال و ماه و روزمان ، لحظاتى را باید محاسبه کنیم که نام مقدس محمد
و على و فاطمه و یازده امام از فرزندانشان (علیه السلام ) در آنها
درخشیده است ، و باید ساعاتى را به شماره آوریم که نام حسین (علیه السلام )
به آنها جان داده است ، و باید روزهایى را به حساب آوریم که با
یاد مهدى صاحب الزمان (علیه السلام ) سپرى کرده ایم .
سرور و غم در شادى و حزن اهل بیت (علیه السلام )
در اعتقاد ما دین جز حب و بغض نیست ، و این محبت است که نمى گذارد روزهاى
شیرین و تلخ در رابطه با ولایت و برائت از خاطره ها محو شود. در ولادت
پیامبر (صلى الله علیه و آله ) تبسمى روح انگیز بر لب مى نشانیم و در رحلت
او مظلومیت على و فاطمه (علیه السلام ) را در
دل تازه مى کنیم . در ولادت على (علیه السلام ) با جمع بهشتیان به استقبال
او در کعبه مى رویم ، و در شهادت او خون
دل سى ساله على (علیه السلام ) از ظلم سقیفه را با تمام وجود احساس مى کنیم
.
در ولادت زهرا (علیه السلام ) با لبخند پیامبر و خدیجه (علیه السلام ) غنچه
روحمان مى شکفند و بى اختیار متبسم مى شویم ، و در شهادت او
ضربه در را بر پهلوى خود احساس مى کنیم ، و به یاد آن سیلى صورت خود را سرخ
مى کنیم ، بر جود حسن (علیه السلام ) مى بالیم و بر
تنهایى مظلومانه او مى نالیم . در غدیر اوج سرور را در مى نوردیم و تابلوى
بزرگترین عید الهى را بر بلندترین قله جهان نصب مى نماییم .
در عاشورا از قله غم قصه عظیم ترین غصه را مرور مى کنیم و اشک مى ریزیم و
از خود بى خود مى شویم .
شیعه جنازه مقدس پیامبرش را رها نمى کند و به سقیفه نمى رود. شیعه فاطمه
(علیه السلام ) را در پشت در و على (علیه السلام ) را طناب بر
گردن تنها نمى گذارد. شیعه با خاموش شدن چراغ خیمه ها در شب عاشورا خود را
در تاریکى شب گم نمى کند. شیعه با لبیک دائمى خود نداى
هل من ناصر حسین (علیه السلام ) را پاسخ مثبت مى دهد. شیعه سم اسبها را بر سینه خود احساس مى کند. شیعه به یاد خیمه هاى سوخته در آتش
مى دود و ((یاحسین )) مى گوید.
شیعه کنار محمل زینب (علیها السلام ) سر مى شکند. شیعه به یاد کودکان در
بیابان دویده کربلا در روز عاشورا پابرهنه مى گردد. شیعه چشمان
اشکبار خاندان حسین (علیه السلام ) را کنار سر بریده تنها نمى گذارد. شیعه
مانند زینب و رباب (علیهم السلام ) با مشاهده چوب خیزران طاقت از
کف مى دهد. شیعه هنوز براى رقیه سه ساله (علیه السلام ) در خرابه مرهم مى
برد.
شیعه همچنان اربعین را در کربلا حاضر است . شیعه با زینب بر حسین مى گرید، و با سکینه بر على اکبر اشک مى ریزد، و با رباب براى على
اصغر سینه داغ مى کند، و با اطفال حرم ((یااباالفضل ))
مى گوید. شیعه همراه کاروان اسیران حسینى و زینبى از کربلا تا کوفه و از
کوفه
تا شام و از شام تا کربلا و از کربلا تا مدینه مى رود. شیعه بر امامان
مظلومى که به دست میراث خواران سقیفه محبوس و مسموم شدند مى سوزد.
و این گونه اشک شیعه در سوگ اهل
بیت (علیهم السلام ) است و سرورش در شادى آنان !! شیعه از امامش این درس ابدى را گرفته است که ان سرک اءن تکون معنا فى الدرجات العلى
فى الجنان فاحزن لحزننا و افرح لفرحنا: ((اگر دوست دارى در درجات عالى بهشت با ما باشى براى حزن ما محزون باش و براى شادى ما
شاد باش )).(2)
دوازده ماه در قرآن
خداوند در قرآن مى فرماید: ان عده الشهور عند الله اثناعشر شهرا فى کتاب الله یوم خلق السماوات و الاءرض ، منها اءربعه حرم ذلک الدین
القیم فلاتظلموا فیهن اءنفسکم ...: ((عدد ماهها نزد خدا در کتاب الهى - از روزى که آسمانها و زمین را آفریده - دوازده ماه است که چهار ماه از آنها
حرام است . این است دین ثابت و پابرجا، پس در این چهار ماه به خود ستم نکنید...))(3).
از امام باقر (علیه السلام ) درباره معناى این کلام خداوند پرسیدند که مى فرماید: ان عده الشهور عندالله انا عشر شهرا....
حضرت فرمود:
منظور از سال جدم پیامبر (صلى الله علیه و آله ) است ، و ماههاى آن دوازده
تاست که عبارتند از امیرالمؤ منین ، امام حسن ، امام حسین ، امام على بن
الحسین
، خود من (یعنى امام باقر)، و بعد از من پسرم جعفر، و پسر او موسى ، و پسر
او على ، و پسر او محمد، و پسر او على ، و پسر او حسین ، و پسر او
مهدى ، که دوازده امام اند، و حجتهاى خدا در خلق او و امینانش بر وحى و علم
هستند.
چهار ماه که خدا آنها را ماههاى حرام و محترم شمرده و دین محکم الهى هستند،
چهار امام اند که نام آنها على است : على امیرالمؤ منین ، پدرم على بن
الحسین ،
على بن موسى و على بن محمد. اقرار به این امامان دین محکم است . به امامت
همه آنان معتقد باشید تا هدایت یابید(4).
روش تنظیم کتاب حاضر
در تنظیم کتاب حاضر نکات زیر در نظر گرفته شده است :
1. تقسیم اصلى کتاب بر اساس ماه هاى دوازده گانه قمرى در 12 بخش است . در
هر بخش روزهاى هر ماه عنوان اصلى قرار داده شده ، و وقایع هر
روز با شماره گذارى و عنوان فرعى آورده شده است .
2. در پایان روزهاى هر ماه به ذکر وقایعى مى پردازیم که در آن ماه رخ داده ولى روز آن تعیین نشده است .
3. در اکثر ولادت ها و شهادتها قولهاى نادر و خلاف مشهور وجود دارد، که ما با انتخاب
قول اقوى بقیه اقوال را در ذیل آنها یادآور شدیم . در مواردى مانند شهادت حضرت زهرا (علیه السلام ) که چند روز در
سال رسما مطرح است همه آنها ذکر مى شود.
4. وقایع مذکور در این تقویم از ولادت پیامبر (صلى الله علیه و آله ) تا آغاز غیبت کبرى است .
5. همچنین وقایع تاریخى بسیارى با سند و مدرک وجود دارد، که به خاطر ربط نداشتن به معصومین (علیهم السلام ) ذکر نشده است .
6. در برخى موارد با توجه به اهمیت آنها تفصیل بیشترى داده شده است .
7. در آغاز هر بخش خلاصه اى از وقایع آن ماه و دورنمایى از آنها ذکر شده است .
امید است این تقویم ، به پیوند زندگى هایمان با اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام ) تحکیم بیشترى ببخشد، و با تذکر روزهاى غم آنان
اندوهناک و با یاد روزهاى خوش آنان شاد باشیم . در اعتقاد ما لذت بردن از زندگى این گونه است ، و معنادار بودن زندگى جز این نیست .
عبد الحسین نیشابورى
قم ، محرم 1424، فروردین 1382
محرم الحرام
ماه محرم ماه پر حادثه اى است که اعظم آنها شهادت سید الشهداء (علیه السلام ) است . در روزهاى
1،2،3،4،6،7،8،9،10،11،12،13،15،19،20،23،25،26،28و29 این ماه وقایع رخ داده که اکثر آنها مربوط به واقعه کربلاست .
نزدیک شدن امام حسین (علیه السلام ) به کربلا، ورود حضرت به این سرزمین و
نامه براى
اهل کوفه ، ورود عمربن سعد به کربلا، فتواى شریح قاضى به قتل امام حسین
(علیه السلام ) و تراکم لشکر یزید، ملاقات امام حسین (علیه
السلام ) با ابن سعد، منع آب از امام حسین (علیه السلام )، محاصره خیمه ها
در کربلا، آمدن امان نامه براى فرزندان ام البنین (علیه السلام )، در
خواست تاءخیر جنگ ، آمدن لشکر تازه نفس به کربلا، خطابه امام حسین (علیهم
السلام ) براى اصحابش ، سخنان امام (علیه السلام ) با
اهل بیتش ، سخنان زینب کبرى (علیه السلام ) با امام حسین (علیه السلام )،
همه اینها مراحلى از واقعه کربلاست که
قبل از شهادت امام حسین (علیه السلام ) در ماه محرم بوقوع پیوسته است .
شهادت سید الشهداء امام حسین (علیه السلام )، شهادت قمر بنى هاشم حضرت عباس (علیه السلام )، شهادت حضرت على اکبر (علیه السلام )،
شهادت قاسم بن حسن (علیه السلام )، شهادت باب الحوائج على اصغر (علیه السلام )، شهادت عبد الله بن حسن (علیه السلام )، شهادت حبیب بن
مظاهر اسدى و مسلم بن عوسجه ، شهادت حر بن یزید ریاحى و جون غلام ابى ذر غفارى ، و شهادت اصحاب باوفاى امام حسین (علیه السلام )،
شهادت زوجه وهب به دست غلام شمر، جلوه هاى بزرگترین پرونده شهادت است که در ماه محرم تحقق یافته است .
آمدن ذوالجناح با یال خونین به خیمه فاطمیات ، ماتم و ناله و گریه پردگیان حرم بر سید الشهداء (علیه السلام ) و اولاد او، غارت
اموال از خیام امام حسین (علیه السلام )، غارت لباس و زره از بدن مطهر شهداى کربلا، به آتش کشیدن خیمه هاى
آل الله ، فرار فاطمیات و علویات در بیابانها، شهادت دختران کوچک در کنار خیمه ها، جدا شدن سرهاى مطهر امام حسین (علیه السلام ) و
اهل بیت و اصحاب ، وقایعى است که پس از شهادت امام حسین (علیهم السلام ) بوقوع پیوسته ، و همه در ماه محرم بوده است .
راءس مطهر امام حسین (علیه السلام ) در تنور خولى در کوفه ، حرکت کاروان
اسرار از کربلا، حرکت
اهل بیت امام حسین (علیه السلام ) به سوى کوفه ، دفن شهداى کربلا، ورود
اهل بیت (علیهم السلام ) به کوفه ، اسراى اهل بیت (علیهم السلام ) در مجلس
ابن زیاد، اسراى
اهل بیت (علیهم السلام ) در زندان کوفه ، خبر شهادت امام حسین (علیهم
السلام ) در مدینه و شام ، شهادت عبد الله بن عفیف ، وقایعى است که در ماه
محرم کوفه به خود دیده است و سپس اهل بیت (علیهم السلام ) در شهرهاى عراق و
شام گردانده شدند و در همین ماه بود که با شام رسیدند.
وقایع دیگرى در ماه محرم اتفاق افتاده که برخى قبل و بعضى دیگر بعد از واقعه کربلا بوده است ماجراى شعب ابى طالب (علیه السلام )، جنگ
ذات الرقاع ، اولین جمع آورى زکات ، نوشتن صحیفه ملعونه ، وفات حذیفه بن یمان
قبل از ماجراى کربلا در ماه محرم بوقوع پیوسته است .
قیام مردم مدینه بر علیه یزید پس از شهادت امام حسین (علیه السلام )، قتل
ابن زیاد، وفات ام سلمه و ماریه قبطیه دو همسر
رسول خدا (صلى الله علیه و آله )، شهادت حضرت سجاد (علیه السلام )، خروج
زید بن على بن حسین (علیه السلام )، کلام عاشورایى امام رضا
(علیه السلام )، تبعید امام جواد (علیه السلام )، وقایعى است که پس از
شهادت امام حسین (علیه السلام ) در ماه محرم اتفاق افتاده و ان شاء الله
قیام
حضرت مهدى (علیه السلام ) نیز در ماه محرم و در روز عاشورا خواهد بود.
اینها خلاصه وقایعى بود که در ماه محرم الحرام رخ داده ، که در این بخش به
تفصیل آنها خواهیم پرداخت .
1 محرم
1. آغاز ایام حسینى
اولین روز از ماه حزن و اندوه آل محمد (علیهم السلام ) است ، که همه انبیاء
و ملائکه و شیعیان و دوستان
اهل بیت (علیهم السلام ) محزون اند. باید گفت : ماه حزن و اندوه تمام عالم
است ، چرا که همه ساله از
اول محرم تا روز عاشورا پیراهن پاره پاره سید الشهداء (علیه السلام ) را از
عرش خدا رو به زمین مى آویزند و حزن و اندوه عالم را فرا مى
گیرد(5).
همچنین آغاز مجالس عزادارى حضرت اباعبد الله (علیه السلام ) است ، که مردم
را به امور اعتقادى خویش آشنا مى کند، و دستورات دین خود را از حسینیه
ها و تکایا و مساجد به خانه هاى فکر و دل خود به ارمغان مى برند. شرکت در
مراسم عزادارى امام حسین (علیه السلام ) و اشک بر آن حضرت ، از
وظایف ما در زمان غیبت امام زمان (علیه السلام ) است .
2. ماجراى شعب ابى طالب (علیه السلام )
در پى بالاگرفتن قدرت اسلام پس از بعثت پیامبر (صلى الله علیه و آله )،
قریش پیمان نامه اى نوشتند و طى آن قرار گذاشتند با بنى هاشم
تکلم نکنند و با آنان هم سفره و همنشین نشوند و معامله ننمایند؛ و آنان را
به گونه اى در فشار قرار دهند که پیامبر (صلى الله علیه و آله ) را به
قریش تحویل دهند تا آن حضرت را به قتل برسانند. حضرت ابوطالب (علیه السلام )
بنى هاشم را به دره اى که منتسب به آن حضرت بود برد،
و اطراف آن را محکم کرده و براى حفظ جان پیامبر (صلى الله علیه و آله )
شبانه روز کمر همت بست .
آن حضرت شبها با شمشیر پروانه وار گرد شمع وجود پیامبر (صلى الله علیه و آله ) مى گردید و مى فرمود: ((تا
زنده ام دست از یارى او بر
نمى دارم . او در هر شب چند بار محل خواب پیامبر (صلى الله علیه و آله ) را
تغییر مى داد و عزیزترین فرزند خود یعنى امیر المؤ منین (علیه السلام
) را به جاى آن حضرت مى خوابانید، و روز فرزندان خود و فرزندان برادرانش را
به حفاظت از آن حضرت مى گماشت . در مدتى که در شعب بودند
بر آن حضرت و مسلمانان بسیار سخت گذشت ، تا آنجا که شبها صداى گریه
اطفال گرسنه اطفال گریه اطفال گرسنه بنى هاشم را ساکنین اطراف شعب مى
شنیدند.
پس از دو سال و چند ماه خداوند موریانه را ماءمور کرد، و پیمان نامه آن را
از بین برد بجز اسماء اللهى که در آن بود. حضرت ابوطالب (علیه
السلام ) این خبر را به کفار داد، و آنان با دیدن چنین معجزه اى دست از
تصمیم خود برداشتند و بنى هاشم به خانه هاى خود بازگشتند(6).
3. جنگ ذات الرقاع
در سال چهارم هجرت - به تحریک کفار قریش - بین مسلمانان و قبایلى که اطراف
مدینه زندگى مى کردند و قصد محاصره مدینه را داشتند جنگى در
گرفت . پیامبر (صلى الله علیه و آله ) با 400 یا 790 نفر از مدینه بیرون
رفتند. در این غزوه حضرت نماز خوف خواندند و جنگ تا سه روز
طول کشید تا شر آنان دفع شد. این واقعه به قولى در 15 جمادى الاولى بوده
است (7).
4. اولین جمع آورى زکات
در روز اول محرم پیامبر (صلى الله علیه و آله ) براى اولین بار ماءمورانى را براى جمع آورى زکات و صدقات به اطراف مدینه فرستاد(8).
5. امام حسین (علیه السلام ) در راه کربلا
روز اول محرم ، امام حسین (علیه السلام ) در قصر بنى مقاتل
نزول اجلال فرمودند، و از عبید الله بن حر جعفى دعوت به یارى نمودند، ولى او اجابت نکرد و بعدا پشیمان شد(9).
6. قیام مردم مدینه بر علیه یزید
در این روز در سال 63 ه مردم مدینه براى قیام علیه یزید حرکت کردند. قضیه
از آنجا آغاز شد که جمعى از اهالى مدینه به رهبرى عبد الله بن
حنظله به شام رفتند و دستگاه یزید و شرابخوارى و قمار بازى و سگ بازى او را
دیدند، و به مدینه بازگشته و مردم را از وضع فساد دربار
اموى آگاه ساختند. با شنیدن این اخبار همگان بر خلع یزید اتفاق نمودند، و
به سرپرستى عبد الله علیه یزید قیام نمودند و افراد اموى ساکن
مدینه را بیرون کردند. لشکر شام پس از اطلاع از این قیام به طرف مدینه حرکت
کرد و واقعه حر پیش آمد(10).
7. کلام عاشورایى امام رضا (علیه السلام )(11)
در روز اول محرم ریان بن شبیب خدمت امام رضا (علیه السلام ) رسید. حضرت به
او فرمود: اى پسر شبیب ، مردم عرب در زمان جاهلیت جنگ را در ایام
محرم حرام مى دانستند؛ ولى این امت احترام این ماه را از بین بردند و حرمت
پیامبر (صلى الله علیه و آله ) را رعایت نکردند. در این ماه خون ما را
حلال دانستند، و هتک حرمت ما کردند و فرزندان و زنان ما را اسیر نمودند، و
سراپرده ما را آتش زدند و
اموال ما را غارت کردند و رعایت احترام رسول خدا (صلى الله علیه و آله ) را
درباره ما ننمودند.
همانا روز شهادت حسین (علیه السلام ) پلک چشمان ما را مجروح کرد و اشکهاى
ما را روان ساخت و
دل ما را سوزاند؛ و عزیزما را در زمین کربلا ذلیل کرد و نزد ما محنت و بلا
را تا روز جزا به ارث گذارد. پس گریه کنندگان باید بر حسین (علیه
السلام ) بگریند، زیرا که گریه بر او گناهان بزرگ را از بین مى برد.
اى پسر شبیب ، اگر خواستى بر چیزى گریه کنى بر حسین بن على (علیه السلام )
گریه کن ، چه اینکه آن حضرت را کشتند چنانچه گوسفند را
مى کشند، و با آن حضرت 18 نفر از اهل بیت او کشته شدند که روى زمین شبیه و
نظیرى نداشتند. آسمانهاى هفتگانه و زمینها در شهادت آن حضرت
گریستند. چهار هزار ملک روز عاشورا براى نصرت آن حضرت آمده بودند و دیدند
حضرت شهید شده است . لذا پریشان و غبار آلود به مجاورت آن
قبر مطهر ماءمور شدند، تا حضرت قائم (علیه السلام ) ظهور کندو از یاران او
باشند و شعارشان ((یا لثارات الحسین )) است .
اى پسر شبیب ، اگر دوست دارى که با ما در درجات عالى بهشت باشى محزون باش براى حزن ما و شاد باش در شادى ما؛ و بر تو باد به ولایت ما
که اگر کسى سنگى را دوست داشته باشد خداوند متعال او را با همان سنگ محشور مى کند... .
2 محرم
1. ورود امام حسین (علیه السلام ) به کربلا
بنابر مشهور در این روز در سال 61 ه آقا و مولایمان حضرت اباعبدالله الحسین سید الشهداء (علیه السلام ) با
اهل بیت و اصحابشان وارد کربلاى معلى شدند(12).
در آنجا اسب حضرت حرکت نکرد. امام (علیه السلام ) پرسیدند: نام این زمین چیست ؟ گفتند: ((غاضریه )). نام دیگرش را پرسیدند، گفتند:
((شاطئى الفرات )). فرمودند: اسم دیگر هم دارد؟ گفتند: ((کربلا)) هم مى گویند. در این هنگام حضرت آهى از
دل کشیدند و گریه شدیدى نمودند و فرمودند: اللهم انى اءعوذ بک من الکرب و البلاء.
به خدا قسم زمین کربلا همین است . بخدا اینجا مردان
ما را مى کشند! بخدا قسم اینجا زنان و کودکان ما را به اسیرى مى برند! بخدا
قسم اینجا پرده حرمت ما دریده مى شود. اى جوانمردان ، فرود آید که
محل قبرهاى ما اینجاست ...))(13).
3 محرم
1. نامه امام حسین (علیه السلام ) براى اهل کوفه
در این روز امام حسین (علیه السلام ) براى بزرگان کوفه نامه اى نوشتند و آن را به قیس بن مسهر صیداوى دادند که به کوفه برساند.
ماءمورین در بین راه قیس را گرفتند، و پس از آنکه او بر ضد یزید و ابن زیاد سخن گفت ، او را به شهادت رساندند(14).
2. ورود عمر بن سعد به کربلا
در این روز عمر بن سعد با شش یا نه هزار سوار براى قتل پسر پیامبر (صلى الله علیه و آله ) وارد کربلا شد و در
مقابل آن حضرت لشکرگاه ساخت و خیمه برافراخت . ورود ابن سعد به کربلا در روز چهارم هم
نقل شده است (15).
4 محرم
1. فتواى شریح قاضى به قتل امام حسین (علیه السلام )
در این روز از سال 61 ه ابن زیاد با استناد به فتوایى که از شریح قاضى
گرفته بود، در مسجد کوفه خطبه خواند و مردم را به کشتن امام حسین
(علیه السلام ) تحریک کرد(16).
6 محرم
1. یارى طلبى حبیب بن مظاهر از بنى اسد
در شب ششم جناب حبیب بن مظاهر اسدى با اذن امام حسین (علیه السلام ) براى
آوردن یاور و کمک ، به قبیله بنى اسد رفت . اسدیان پذیرفتند و
حرکت کردند، ولى جاسوسان به عمر سعد خبر دادند و او عده اى را فرستاد تا
مانع آنها شوند. لذا درگیرى رخ داد که در این میان جمعى از بنى
اسد شهید و زخمى و بقیه ناگزیر به فرار شدند و حبیب به خدمت حضرت آمد و
جریان را عرض کرد(17).
2. اولین محاصره فرات در کربلا
به نقلى در این روز عمر سعد، شبث بن ربعى خبیث را همراه سه هزار مرد سفاک با کوبیدن
طبل و دهل کنار فرات فرستاد که اطراف آن را به محاصره در آوردند(18).
3. تراکم لشکر یزید در کربلا
در این روز لشکر زیادى براى جنگ با حضرت اباعبدالله (علیه السلام ) جمع شدند(19).
7 محرم
1. ملاقات امام حسین (علیه السلام ) با ابن سعد
در شب هفتم امام حسین (علیه السلام ) با عمر سعد ملعون ملاقات و گفتگو
کردند. خولى بن یزید اصبحى چون عداوت شدیدى با امام (علیه السلام )
داشت ماجرا را به ابن زیاد گزارش داد و آن ملعون نامه اى براى عمر سعد نوشت
و او را از این ملاقاتها بر حذر داشت و دستور منع آب را صادر
کرد(20).
2. منع آب از امام حسین (علیه السلام )
در این روز آب را بر اهل بیت سید الشهدا (علیه السلام ) بستند، چه اینکه
نامه ابن زیاد بدین مضمون رسید که نگذارید حتى یک قطره آب هم به
آنها برسد. عمرو بن حجاج زبیدى با چهار هزار تیرانداز ماءمور منع آب فرات
شدند، که به هیچ وجه آبى به خیمه گاه پسر پیامبر (صلى الله
علیه و آله ) برده نشود(21).
8 مرحوم
1. قحط آب در خیمه هاى حسینى
در این روز آب در خیمه هاى سید الشهداء (علیه السلام ) نایاب شد(22)
9 محرم (تاسوعا)
1. محاصره خیمه هاى در کربلا
امام صادق (علیه السلام ) فرمودند: تاسوعا روزى بود که حسین (علیه السلام ) و اصحابش را در کربلا محاصره کردند و سپاه شام بر
قتال آن حضرت اجتماع نمودند، و پسر مرجانه و عمر سعد به خاطر کثرت سپاه و لشکرى که براى آنها جمع شده بود
خوشحال شدند، و آن حضرت و اصحابش را ضعیف شمردند و یقین کردند که یاورى از براى او نخواهد آمد و
اهل عراق حضرتش را مدد نخواهند نمود(23).
2. آمدن امام نامه براى فرزندان ام البنین (علیه السلام )
در این روز شمر ملعون براى حضرت عباس (علیه السلام ) و برادرانش امان نامه آورد (24). آن لعین خود را نزدیک خیام با جلالت حضرت
اباعبدالله (علیه السلام ) رسانید و بانگ بر آورد: اءین بنو اختنا: ((پسران خواهر ما کجایند))؟ ولى آن بزرگواران جواب ندادند. امام
حسین (علیه السلام ) فرمود: جواب او را بدهید اگر چه فاسق است .
حضرت عباس (علیه السلام ) در جواب فرمودند: چى مى گویى ؟ شمر گفتن نم از
جانب امیر براى شما امان نامه آورده ام . شما خود را به خاطر حسین
(علیه السلام ) به کشتن ندهید.
حضرت عباس (علیه السلام ) با صداى بلند فرمود: ((لعنت خدا بر تو و بر امیر تو (و بر امان تو) باد. ما را امان مى دهید در حالیکه پسر
رسول خدا را امان نباشد))؟! (25)
3. در خواست تاءخیر جنگ از سوى امام حسین (علیه السلام )
در عصر تاسوعا امام (علیه السلام ) براى به تعویق انداختن جنگ یک شب دیگر مهلت گرفتند(26).
چون عمر سعد لشکر را آماده جنگ با امام (علیه السلام ) نمود و معلوم شد که
قصد جنگ دارند، حضرت به برادرش عباس (علیه السلام ) فرمود تا
یک شب دیگر مهلت بگیرد. آنها در ابتدا قبول نکردند، ولى بعد قبول نمودند که
شبى را صبر کنند(27).
4. آمدن لشکر تازه نفس به کربلا
در این روز لشکر مجهزى به دستور ابن زیاد از کوفه وارد کربلا شد، و شمر نامه ابن زیاد را آورد(28).
5. خطابه امام حسین (علیه السلام ) براى اصحابش
در عصر این روز امام حسین (علیه السلام ) در جمع یاران خطبه اى قرائت فرمودند، و اصحاب اعلام وفادارى نمودند(29)
شب عاشورا
1. سخنان اما (علیه السلام ) با اهل بیت و اصحابش
در این شب امام حسین (علیه السلام ) اصحاب و اهل بیت خود را جمع نمودند و
کلماتى را به آنان فرمودند. خلاصه کلمات حضرت این بود که من بیعت
خود را از شما برداشتم و شما را به اختیار خود گذاشتم تا به هر جا که مى
خواهید کوچ کنید. پس از فرمایشات حضرت ،
اهل بیت (علیهم السلام ) و اصحاب کلماتى در وفادارى و جان نثارى خود نسبت
به آن حضرت ابراز داشتند(30).
2. سخنان زینب کبرى (علیه السلام ) با امام حسین (علیه السلام )
در این شب بود که زینب کبرى (علیه السلام ) اشعار یا دهر اف لک من خلیل ... را از زبان برادرش امام حسین (علیه السلام ) شنید، و هنگامى که
متوجه شد فردا روز شهادت حضرت است فرمود: ((اى کاش مرگ مرا نابود ساخته بود و این روز را ندیده بودم )). سپس سیلى به صورت زد و
بیهوش شد. امام (علیه السلام ) خواهر عزیز و مکرمه خود را به هوش آوردند و مطالبى فرمودند(31).
برای ادامه کتاب به سایت زیر مراجعه کنید باتشکر یاعلی
http://www.ghadeer.org/tarix/taqvim_shia/440-0001.htm